From Manes to the INFERNO audience....

TRSTN

maniimathician
Nov 1, 2002
200
0
16
Trondheim, Norway
www.chton.com
A masive thanx to everyone who came to see us at the Inferno Festival! We hope to see y'all again soon! We had a great time!!!

I'd also like to thank Aborym for delivering a great gig that blew me away! Cheerz guys!

If anyone finds reviews from our performance at Inferno; please post them (or the links) here....

Torstein///Manes
 
Hi mate,
it looks to have been a great show...
I would really like to see you and Aborym sharing a stage one day...
btw, Melanie from Orkus/Metal hammer told me she were there, hope she will do a review of the gig.
hope to hear from you soon :wave:
 
Do Manes tour much?
I'd love to see them live sometime, I've only got the last album but it was one of my favorites and indeed most played of last year.
in the unlikely event of you ever making it to northern ireland I'll be sure to shun my hermitic ways for one night.
 
TRSTN said:
A masive thanx to everyone who came to see us at the Inferno Festival! We hope to see y'all again soon! We had a great time!!!

The feelings is mutual! A massive thanks for giving us/me a great time at Inferno! The best gig at the whole festival! Pretty perfect!!! Looking forward to next time!
 
Eternal Terror
(Kristian)
http://www.eternal-terror.com/konsert.php?id=118

Neste band ute på John Dee ble nok også et band som skillet seg en hel del ut i fra resten av line-upen, nemlig MANES. MANES som en gang i tiden var oldschool black metal, er et godt stykke unna det nå, og takk og pris for det! For det gutta spiller nå er bare helt fantastiske saker! Med to vokalister, to trommiser(hvor av en av disse også styrer en hel del sampling), en gitarist og en bassist, drar MANES oss inn i en verden fullt av tunge riff, samplinger og en fantastisk vokal. MANES ble en hel del tyngre live enn det de er på skive(de som ennå ikke har skaffet seg mesterverket «Vilosophe» bør gjøre det nå), men dette passet veldig så godt. Ble faktisk mektig imponert over at MANES hadde fått såpass god lyd som det de hadde, og bra var det, for her er det mange elementer som skal komme fram. MANES blir stående som et av Infernos høydepunkt.

Eternal Terror
(Ruben)
http://www.eternal-terror.com/konsert.php?id=116

MANES, våre flotte trøndere var neste ut på John Dee. Denne konserten hadde jeg sett fram til og det var da ikke grunn til noe annet. En ting skal være sagt med en gang, Manes høres mye råere ut live enn på deres siste plate ”Vilosophe” og i konsertsammenheng er vel det i positive fortegn. Selvfølgelig er det ikke lett å gjenskape slik musikk live, men jeg føler i ettertid at Manes egentlig klarte det ganske bra! De gjorde en bra figur på scenen og det virket som om guttene var i godt humør! Eneste som var litt synd var at elektronikken druknet en del til disse gutta også, noe som virket å være et problem under hele Inferno, for de av banda som bruker dette hjelpemiddel. Men uansett, Manes gjorde en fet konsert og spesielt godt var det å høre at ingen ropte etter låtene fra Manes` gamle dager.

Eternal Terror
(What i believe must be some rumors from Vidar)
Manes gikk jeg dessverre glipp av pga. intervju med Ásmegin, men jeg har hørt både det ene og det andre om den konserten. Både at det var festivalens desidert beste konsert, og at det var den verste og mest pinlige. Så smaken er tydeligvis som baken

musiq
Terje Larsen
http://www.musiq.no/artikkel.php?artno=1215

Manes
Manes fra Trondheim var en av mine favoritter fra i fjor da de ga ut skiva "Vilosophe". En ytterst spennende skive og jeg var spent på hvordan dette skulle låte live. Med to trommiser på scenen samt til tider to vokalister leverte de en meget bra konsert. Veldig atmosfærisk og det virket ikke som publikum syntes det ble for rolig heller.

Det var fullt av folk og kanskje kveldens høydepunkt foruten Zyklon..

heavymetal.no
http://www.heavymetal.no/show.article.asp?menuid=&artid=1233
Manes.

Greia her er vel ikke kjent for de fleste. Jeg har ofte vært irritert over at Vilosophe, blant mange norske slipp, selger så dårlig og er så lite kjent blant metalpublikummet her hjemme. Derfor er det uhyre viktig at nettopp Infernofestivalen booker slik. Kvalitet som kommer en for øre, deles også blant oss vanlige villig ut til våre venner; men å ha muligheten til å exponere band til et stort publikum, for da å gjøre folk oppmerksom på killergrupper, er en luksusgreie. Veldig på sin plass at nettopp Manes, tross lite medieoppmerksomhet, fikk lov til å dra med seg litt utstyr og ta turen til hovedstaden.

Torstein fra Chton, Eivind fra Atrox, trommisen fra Third And the mortal - Tor Arne fra Atrox, Tommy på bivokal (ex Griffin)...ukjent gjestevokalist (en fra ledelsen i Godt Selskap, plateselskap lokalisert i Trondheim) og en hjerne som satt med synthen sin godt gjemt bak et teppe, kan være behjelpelig når jeg nå skal prøve meg på noen ord om Manes anno 04 live. For det er et elitelag. Jeg tror ikke det kom noen skive i fjor som fikk så mye fokus fra meg og så lite dekning ellers. Kanskje en av Norges sterkeste slipp. Live fungerte så mye. Bortimot alt var drivende godt servert.

Et par nye låter dukket opp i løpet av setlista, og lover godt om man retter blikket mot Manes neste utgivelse. To trommiser som jobbet på toppen av en del samples er over the top; unødvendig mye, smør på flesk kind off; men det hele ble bare så fett! Man behøver bare en billig bil til å bruke i hverdagen, men har man spenn, er det fett å stille med en kraftig dreper på fire hjul også; Manes er selvsagt av sistnevnte karakter. Produksjonsmessig var dette ikke blant de dårlige konsertene i helga; det var til tider slepphendt mye bass ut til fotfolket, men ble behørig tonet ned etter et par sanger...glimrende gutter!

yjmetal

..and
http://www.heavymetal.no/show.article.asp?menuid=&artid=1234
Heavymetal.no's 5 på topp liste etter Inferno...
Johnar Håland:
1. Manes 2. Àsmegin 3. Zyklon 4. Aeternus 5. Enslaved
Pål Lystrup:
1. Enslaved 2. My dying bride 3. Helheim 4. Susperia 5. Aeternus
Einar Haugen:
1. Mayhem 2. Defiled 3. Konkhra 4. Susperia 5. Gorgoroth
Yjmetal:
1. Manes 2. Holy Moses 3. Sadus. 4. Manifest 5. Dimension F3H

SPOT
http://www.spot.no/39327.html
Manes

Øyeblikket der Manes står for tur nærmer seg. Trondheimsbandet har klart å fylle John Dee, og publikummet roper etter bandet. Selv hadde jeg plasser meg stille og rolig i et hjørne.

Etter fjorårets utgivelse Vilosophe, så var dette ikke noe jeg så frem til. Ikke på noen måte. Jeg ble stående og humre for meg selv, og tenke at her skal nok folk få seg en litt uheldig opplevelse. Manes "tok en Ulver", og gikk fra black metal til noe søl av en sjangersammensetning.

Bandet entret scenen, og jubelen står overraskende nok i taket. Manes starter med første låta fra Vilosophe 'Nodamnbrakes'. Jeg tenker at Asgeirs muggene vokal skal nok tømme lokalet raskere enn noen klarer å si BRANNØVELSE.

Men igjen, overrasket! Dette er jo ikke dårlig! Bandet gir virkelig alt på scenen, og jeg finner faktisk likhetstrekk med Østfolds store sønner Apoptygma Berzerk.

Manes på scenen og Manes på plate er to helt forskjellige ting, og kan ikke sammenliknes overhodet.

Publikummet responderer på den energiske sceneopptreden, og selv under en rolig låt som 'Ende' tar folk av. Flere kommenterer at dette er en av de beste opptredener under hele festivalen, og at det faktisk var godt å få litt variasjon fra dødsmetallen.

Jeg bøyer meg i støvet, nynner på godlåta 'Ende', og innrømmer at jeg tok feil.
Jill
 
POWERMETAL.DE
http://www.powermetal.de/konzert/konzert-534-2.html


"......(about ZYKLON) ......
... Ist das der Sound der norwegischen Zukunft, wie ihn etwa auch MINDGRINDER oder RED HARVEST zelebrieren? Oder teilt sich die Szene komplett auf und lässt 666 komplett neue Sachen entstehen? Wie etwa auch MANES...

(Henri Kramer)

Auf den Gig von MANES durfte man nämlich wirklich neugierig sein, den zweiten Live-Gig überhaupt in der zwölfjährigen Bandgeschichte. Entsprechend eng drängen sich die Fans schon eine halbe Stunde vor Konzertbeginn vor der Bühne im John Dee. “Evil Disco! Evil Disco!“ ruft es zuweilen aus der bunt gemischten Menge, die sich aus BURZUM-Shirt-Trägern, abgemagerten Psychos mit ausgedünntem Langhaar und gut genährten Metalfans mit Schottenrock und Sonnenbrille zusammensetzt. Immer wieder ertönt das Drum’n’Bass-Sample von ’Nodamnbrakes’, hirschen eifrige Tontechniker über die Stage. Das dauert alles ganz schön lange und so mancher hier platzt gleich vor Spannung...

(Wiebke Rost)

Zappeln. Drum’n’Bass. ’Nodamnbrakes’ vom “Vilosophe”-Album ist der erste Song. Blitz im Kopf: Metal und Techno passen doch zusammen. Und was ist das dort eigentlich auf der Bühne?! Ein ziemlich fetter dunkelhäutiger Sänger mit einer Monsterstimme, der Knabe klingt wie Buddy Lackey von PSYCHOTIC WALTZ auf Entzug. Daneben kommt ab und an ein zweiter Sänger ins Spiel: Kurze schwarze Haare, überweites Shirt mit einem bunten Aufdruck des MANES-Plattenlabels “Code666”. Eigentlich sehen doch HipHop-Bands so aus?! Doch Gitarrist Torstein rückt das Bild mit seinem DARKTHRONE-Shirt und der tollen Glitzergitarre wieder zurecht. Und was klingt denn da so genial? Ein wunderschönes ’Diving With Your Hands Bound’ packt mit seinen traumhaften Harmonien jeden optischen Schock am Schopf und wirft ihn in die Tiefe. Gleichzeitig sorgen zwei Schlagzeuger für echte Trip-Hop-Beats, die nicht vom Band kommen und gnadenlos in die Beine gehen. Leute in den bösesten T-Shirts tanzen, lachen, flippen aus.
Eins steht schon jetzt fest: MANES sind die blasphemischste und extraordinärste Black-Metal-Band des Inferno-Festivals, sie zeigen es nur nicht so offensichtlich und meucheln dich und deine eingefahrenen Klischee-Grundsätze lieber von hinten, um dir gleichzeitig neue elitäre Erkenntnisse zu vermitteln. Vielleicht kiffen sie aber auch nur zu viel?! Im Publikum braucht kurz nach diesem Gig niemand mehr Gras: Völlige Rauschstufe...

(Henri Kramer)
.... "